Top Canada 2006
Canada 2006
Terug naar onze startpagina.
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Canada 2006 scheiding Maandag 5 Juni 2006

Peyto Lake

Maandag 5 Juni 2006

Castle Junction-Thompson Creek (Banff NP)

Wanneer we wakker worden merken we dat het vannacht goed afgekoeld is. Het is fris in de camper en we kunnen moeilijk uit bed komen. We blijven nog een half uurtje liggen en gaan er dan toch maar uit. Vandaag willen we een deel van de Icefield Parkway rijden.

In Lake Louise gaan we van de Parkway af om naar het meer Lake louise te rijden. De weg omhoog is al druk en op de parkeerplaats is het nog drukker. Het meer is prachtig, zeker met het zonnetje erop. Het waait hier nogal. Aan het meer staat een groot hotel. Het is hier dan ook erg druk met toeristen. Wanneer we onze foto’s gemaakt hebben gaan we verder naar Morraine Lake. Dit meer moet net zo mooi zijn en minder commercieel.

De weg er naartoe is minder goed. Het servies hobbelt in de kastjes. Op zo’n weg kun je beter plastic servies hebben in plaats van porselein. We hopen dat alles heel blijft.
Dit meer is inderdaad prachtig en wij vinden het mooier dan Lake Louise. Dit komt mede doordat hier geen geasfalteerde paden omheen liggen. Hier blijven we lekker even rondbanjeren en klauteren op de rotsen langs het meer voor de mooiste foto’s

Marc lake   Lies Lake
Lake Louise

Morraine Lake

Na ons bezoek aan Morraine Lake rijden we Lake Louise dorp is. We gaan op zoek naar een internet verbinding. Bij het postkantoor hebben ze internet, helaas hebben ze geen USB aansluiting zodat we onze site niet kunnen bijwerken. Bij het Visitor Center heeft de medewerker een tip voor ons. Een stukje verderop is een hotel dat draadloos internet heeft. Daar moet het vast lukken om met onze laptop internetverbinding te krijgen. En inderdaad op de parkeerplaats lukt het ons om verbinding te krijgen en de site te up-daten. We zijn niet de enige die dit doen, even verderop op de parkeerplaats zit een motorrijder op de grond met z’n laptop ook te internetten. Wij lezen nog even ons gastenboek door, leuk om de berichtjes en reacties uit Nederland te lezen!

In Banff hadden we een informatiefolder gekregen over de Icefield Parkway. Hierin staat de bezienswaardigheden op de km vermeld. Net na Lake Louise zetten we de dagteller van de camper op 0 zodat we aan de hand van de folder kunnen zien waar we moeten stoppen.

Ijbloem Onze eerste stop is Bow Lake. Dit is een gletsjermeer. Omdat we vanaf de weg maar een beperkt zicht hebben besluiten om naar beneden te lopen.

Het wandelingetje gaat door het bos naar de rand van het meer. Er groeien hier veel berg annemonen.

In het meer liggen stukken ijs die van de gletsjer zijn gekomen. Het water is dan ook ijskoud. Het is hier beneden stukken mooier dan vanaf de weg te zien is.
Berg annemoon en aangespoeld ijs

De bergen om ons heen worden steeds hoger en hoger. Op de toppen ligt meters sneeuw. We weten gewoon niet waar we moeten kijken en kijken door alle ramen naar buiten.

Bij Peyto Lake stoppen we voor een korte wandeling naar het uizichtpunt. Hier maken we de foto die in ieder boek over Canada staat (zie boven). Vanaf het uitzichtpunt is er een Timber Trail naar het meer. We beginnen vol goede moed. Het pad daalt erg snel. Onderweg hebben we een mooi zicht op het meer. Het water is zo blauw dat het een schilderij lijkt. Onderweg komen we een ander stel tegen. We vragen of het nog ver is. Zij zijn niet tot aan het meer gekomen. Het blijft steil en je moet dezelfde weg terug. We lopen nog een stukje verder maar gaan dan ook maar terug. Het is warm en we moeten nog een stuk de berg op lopen om weer bij de camper te komen.
Lies Peyto
Peyto Lake vanaf Timber trail

Waneer we terug bij de camper komen zien we dat we de afgelopen 3 uur maar 30 km gereden hebben. als dat zo door gaat moeten we we nog een weekje bij boeken want deze weg is 258 km lang.

Door al dat kijken om ons heen hebben we een stijve nek gekregen. Toch willen we proberen onze planning te volgen en vannacht bij de Crossing (de enige zijweg aan de Icefield Parkway) een camping te zoeken.

Marc diep Wanneer we bij Mistaya Canyon komen willen we deze toch niet overslaan. We stoppen voor een korte wandeling naar de Canyon. Het wandelpad er naartoe is steil en en vol stenen. We komen dan ook geen standaard toeristen op gympen tegen maar alleen mensen met bergschoenen.

De canyon is zeker zo mooi als de Johnston Canyon die we eerder deze vakantie gezien hebben.
Lies diep
Behoorlijk diep zo’n Canyon

Liesbeth kijkt in de diepte

Na ons bezoek aan Mistaya Canyon rijden we door naar de Crossing. Dit is ook de laatste plaats waar getankt kan worden. Onze tank zit nog goed vol dus we rijden door naar de camping. Ook dit is weer een natuur camping en van de 50 plaatsten zijn er vier bezet. Lekker rustig dus. We zijn toch nog redelijk op tijd en besluiten in te schrijven en terug te gaan naar de Crossing om daar in het restaurant te eten.

Aangekomen bij het restaurant blijkt het een soort veredelde bedrijfskantine te zijn waar je een boterham en wat fruit kan kopen en dan wel voor de prijs van een drie sterren restaurant. Hier hebben echt geen zin in. We rijden weer terug naar de camping. Er liggen nog pizza’s in de vriezer, maar omdat we geen hook-up hebben kunnen we de oven niet gebruiken. Marc denkt dat ze makkelijk in de koekepan kunnen. Nou niet dus. Na een halfuur is het nog steeds niets. we eten dan maar lekker een stokbroodje. En gaan op tijd naar bed. Morgen willen we vroeg de Icefield Parkway weer op.

Thomson creek

15 Juni 2006
16 Juni 2006
17 Juni 2006

Laat een berichtje achter in ons gastenboek.
Tips en Trucs voor Canada
Veelgestelde vragen aan ons.