Bretagne 2011
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Bretagne 2011 scheiding Vrijdag 20 mei 2011

Vrijdag 20 mei 2011

Saint Cast le Guildo - Plouézec

Zonnig

Oesters, oesters en nog eens oesters.

Vandaag gaan we weer een stukje verder om Bretagne te ontdekken. De zon schijnt en voordat we de camping verlaten maken we gebruik van de services en lozen ons water ed.

We rijden richting Binic. Onderweg doen we de nodige boodschappen. De camping die we vanuit de acsi gids op het oog hebben ligt tegen een steile berg. We parkeren de camper om een kijkje te nemen. We lopen wat rond maar vinden het een beetje somber en sober. We besluiten door te rijden naar Plouézec. Volgens de gids een camping aan zee met zeezicht plaatsen.

Als we bij de camping aankomen is het 13.00 uur en is de receptie gesloten en de slagboom dicht. We parkeren de camper voor de ingang en lopen de camping op om alvast een kijkje te nemen.

De haven ligt alweer droog.

De camping ziet en goed uit en het sanitair schoon. We zien ook wel wat mooie plakjes met zicht op de zee met daarin verschillende eilanden en in de verte Ile de Brehat. De camping gaat om 14.00 uur weer open en we besluiten voor de poort te wachten.

De tijd gebruiken we om de boodschappen op te ruimen. Om 14.00 uur lopen we naar de receptie waar we vriendelijk ontvangen worden. Omdat we al een kijkje op de camping genomen hebben kunnen we direct aangeven waar we graag willen staan. Dit is prima.

We installeren de camper en genieten van het uitzicht.. Als het eb wordt zien we dat hier in de zee oesterbanken liggen. We lopen naar zee. Hier liggen op de eerste meters veel stenen, daarna wat zand en dan toch wat blubberigere smurrie.

De "zakken" worden opgeschud en omgedraaid.

Aan een aantal banken wat verderop staan mannen te werken. We willen er graag een kijkje nemen maar dat lijkt moeilijker dan dat het is, iedere keer als we denken er bijna te zijn wordt ons wandelweg onderbroken door een geul met zeewater die zo diep is dat we er niet door kunnen. We proberen verschillende paadjes tussen de banken door en komen dan uiteindelijk bij een bank waar een man aan het werk is. Hij slaat de oesters, die in een plat net op de banken liggen, los van het net en draait het net, een soort zak, dan weer om.

We proberen weer terug naar de kust te lopen. Mijn slippers blijven echter iedere keer vast zitten in de smurrie en de zwarte spetters die daardoor omhoog spatten zitten inmiddels op mijn billen en de achterkant van mijn shirt. Marc zegt dat het net lijkt of ik ben wezen motorcrossen. Marc heeft beter schoeisel en loopt met gemak rond op het wad. Ik loop met veel moeite en de slippers in de hand, uiteindelijk komen we dan op hardere ondergrond en lopen we terug naar de camping. Daar spoelen we de sporen van ons ‘ avontuur’  af en vallen in de campingstoelen.
Hard werken in korte tijd !

Het was weer een prachtige dag!

Honderden oesterbanken komen droog te liggen.

Overnachting

Acsi camping Le Cap Horn-Le cap des Iles
15 € incl. (zwembad nog gesloten)