Oostenrijk 2009
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Oostenrijk 2009 scheiding Woensdag 24 Juni 2009

Woensdag 24 juni 2009
Dellach - Flattach

Replica Porsche James Dean.

Ook deze ochtend schijnt de zon niet als we wakker worden. Als het mooi weer was geweest waren we hier misschien nog een nachtje gebleven en hadden we een boottocht op de Millstätter See gemaakt.

Nu besluiten we om verder te rijden, wie weet schijnt een dal verder de zon wel. De planning voor vandaag is het Porsche museum en als het weer meezit het Maltatal.

Via de 98 gaan we de A10 op naar Gmund. Deze keer moeten we de snelweg nemen want vorige week is een stuk van de 99 door een aardverschuiving bedolven. De opruimwerkzaamheden zijn nog aan de gang. Het is niet ver naar Gmund en we zijn dan ook vroeg bij het museum.

Ook dit museum is gevestigd in een oude boeren schuur. Met de Karintiëncard hebben we vrij toegang. De tentoonstelling begint me verschillende motoren van de Porsche door de jaren heen.

Het museum zit in een boederij.

Daarna wordt er meer verteld over de oprichter van Porsche en zijn opvolgers. Dan komen eindelijk de auto’s zelf. Eerst een houten frame van een Porsche en daarna de oudste die in het museum te vinden is. De tentoonstelling gaat op de bovenverdieping verder. Doordat het gebouw van origine een boeren schuur is geweest hebben ze via de hooi ingang de auto’s naar boven kunnen rijden.

Boven zijn de Porsches in tijdslijn opgesteld. Natuurlijk de oudste eerst. Ook het model waar James Dean ooit mee verongelukt is staat opgesteld. Daarna volgt een kever met Porsche motor. De laatste en nieuwste Porsche is een auto van de Oostenrijkse politie. Deze is gebouwd in 2006 en in 2007 aangekocht door het museum omdat de politie niet meer in een auto van meer dan € 50.000,- mocht rijden. We vinden het museum de moeite waard. Het bezoek neemt totaal ongeveer een uur in beslag.
De enige oostenrijkse politie porsche.

Het weer is droog en we besluiten om het Maltatal in te rijden. Dit dal loopt dood bij een groot stuwmeer.

Het weer is wat beter geworden en af en toe schijnt er een dun zonnetje. Het dal is prachtig en heeft mooie uitzichten. Hoe verder we rijden hoe smaller het dal wordt. Nog voor het mautstation (ja ook hier moet weer tol betaald worden, maar met onze Karintiëncard gratis) is er een grote waterval.

Hier willen we wel even een kijkje nemen. Vanaf de parkeerplaats hebben we al goed zicht op de waterval. Als we richting de waterval lopen komen we bij een kassa hokje.

De Fallbach wasserfall.

Er is onlangs een waterpretparkje voor de waterval gebouwd, er moet nu € 3,- betaald worden om via het waterpretparkje naar de waterval te lopen. Dit vinden we echt te gek en doen we niet.

We stappen weer in de camper en rijden verder. Daar zien we ineens de oude ingang naar de waterval. Dat is dus parkeren bij een boer en door zijn weiland naar de waterval. Niks betalen. Omdat we nu alweer rijden, slaan we het bezoekje aan de waterval toch maar over.

Bij de tol laten we onze Karintiëncard zien en we mogen doorrijden. De weg stijgt direct. Op de 1e parkeerplaats stoppen we voor een lunch aan een bankje. Eindelijk schijnt de zon even dus dat moeten we meepakken.

Halte punt 4 van de Hochsteg Klamm.

Vanaf deze parkeerplaats loopt een korte wandeling langs diverse bezienswaardigheden. Als we de lunch op hebben lopen we het pad uit. We komen bij een uitzichtpunt op een kleine waterval. Als we het pad verder volgen lopen we langs een houten bruggetje.

Vanaf het bruggetje hebben we uitzicht op het water wat er onderdoorstroomt. Als we het pad verder volgen komen we bij een grote waterval.

We klimmen een stukje omhoog en komen al gauw in de spray van de waterval. Het is een mooie waterval. Dit was de laatste bezienswaardigheid en we volgen het pad terug naar de camper. Er lopen evt ook wandelmogelijkheden verder door het dal in, maar wij gaan verder met de camper. Nu beginnen de echte haarspeldbochten.

Waterval, Halte punt 5 van de Hochsteg Klamm

In de komende drie bochten hebben we zicht op de waterval waar we net geweest zijn. Bij iedere bocht horen we weer van alles schuiven in de kastjes van de camper.

Dat wordt straks weer uitkijken als we ze open doen. De haarspeldbochten worden nu afgewisseld met tunnels. Op een gegeven moment komen we bij een rood verkeerslicht. De informatie op de borden verteld ons dat het volgende traject zo smal is dat er maar eenrichtingsverkeer mogelijk is. Boven het verkeerslicht hangt een klok die de minuten aftelt dat we nog moeten wachten. De maximale wachttijd kan volgens de borden wel 20 minuten zijn.

Wij hebben geluk de klok geeft 3 minuten aan. De klok telt af en bij 0 springt het verkeerslicht op groen en gaan we rijden.

Wachten voor de tunnel.

We zijn zeker blij dat we hier geen tegenliggers hebben, de weg is smal en we rijden door tunnels waar in het midden moeten rijden zo smal zijn ze. Daarbij stijgt de weg op sommige stukken ook nog eens flink.

Op een gegeven moment zien we een wachtende rij auto’s in de verte. Daar is het eenrichtingstraject afgelopen. We kunnen nu weer tegenliggers verwachten. De weg is inderdaad wat breder maar nog niet dusdanig dat we zomaar de bochten om kunnen zoeven.

De uitzichten zijn prachtig. Als we hoger komen, komen er helaas ook wat meer wolken. We komen bij een tweede traject eenrichtingsverkeer. We hebben weer geluk en kunnen nu zo doorrijden.

Dit stuk bestaat vooral uit tunnels. Als we uit de laatste tunnel rijden zien we de toren die bij de stuwdam staat. Langs de kant van de weg ligt sneeuw. Dit is waarschijnlijk gisteren gevallen. Het is nog vers. Nog een klein stukje klimmen en dan rijden we de parkeerplaats op van de stuwdam.

Marc parkeert de camper langs de kant. Door de sneeuw langs de kant kan ik nog net de deur open krijgen en uitstappen. Het is hier een stuk kouder en kleden ons warm aan om hier een kijkje te nemen.

Lekker fris aan de voetjes!

We wandelen over de dam die volgens de infoborden op sommige plaatsen 41 meter dik is. We zijn blij dat we ons goed aangekleed hebben want het is hier best fris, zeker met de sneeuw op de bergen om ons heen.

Als we de dam aflopen gaan we een stukje langs het stuwmeer. Hier komen minder mensen en we lopen een soort karrenpad uit naar een restaurantje. Overal om ons heen ligt sneeuw, we hebben geen zonnebril op gedaan dus we moeten flink knijpen met onze ogen tegen het felle licht.

Bij het restaurantje drinken we wat. Daarna lopen we terug naar de dam. Bij het grote restaurant is in de kelder nog een kleine tentoonstelling over de energiecentrale die verbonden is aan de dam.

Het stuwmeer en de dam.

We nemen even snel een kijkje en gaan dan terug naar de camper. Nu beginnen we aan de terugweg die over dezelfde weg gaat. Ook deze keer hebben we bij de verkeerslichten geluk. We moeten een keer 3 minuten wachten en bij het tweede licht kunnen we zo doorrijden.

Als we weer helemaal beneden zijn komen we weer bij Gmund. Het weer is aardig en het is nog vrij vroeg. We besluiten om het stadje even te bekijken. Het stadje is ommuurt en als we door de poort lopen zien we direct kleine smalle steegjes. Het ziet er erg gezellig uit. De steegjes komen uit op een groot marktplein. Hier lopen we rond en Marc maakt foto’s van de gevels.

Na het bezoek aan het plein lopen we de stad uit via een andere poort en nemen een voetpad naar fort dat hoog boven Gmund staat.

Binnen de muren van Gmund.

Het is een aardige klim, maar we worden positief verrast door het fort en het uitzicht. Helaas is het restaurant dat in het fort zit nog gesloten anders hadden we hier een lekker hapje kunnen eten met uitzicht op de stad en de bergen eromheen.

Terug bij de camper gaan we op weg naar Flattach. Hier is de Raggaschlucht en die willen we morgen graag lopen.Via de A10 en de 106 komen we in Flattach. Volgens de Michelinkaart zit er in Flattach een camping.

Als we Flattach in rijden staat er een bordje dat verwijst naar de camping. We volgen het bordje en komen bij een huis met een veldje erachter. Oeps, is dit wel goed? Ja, dit is de camping, we zijn de enige bezoekers vandaag.

We worden vriendelijk ontvangen en we mogen staan waar we willen.
Expositie in fort Gmund (paard van hoefijzers)

We informeren naar de Raggaschlucht. De ingang blijkt op 5 minuten lopen van de camping te zijn. Prima plekje dus.

Het is droog en soms komt er een dun zonnetje door. We nemen het er maar van en steken de BBQ aan. Morgen is het maar weer afwachten.

Normaal staat het water nog een paar meter hoger.