Normandie 2010
U bevindt zich hier : Home scheiding Index Normandie 2010 scheiding Vrijdag 10 September 2010

Vrijdag 10 sept. 2010

Bernieres sur Mer - Arromanches les Bains

Zonnig

Oud luchtafweergeschut

Vandaag willen we naar Arromaches. We blijven ook vandaag zo dicht mogelijk langs de kust rijden. Onderweg komen we verschillende oude oorlogsvoertuigen tegen die bij restaurants of langs de weg staan.

Net voordat we bij Arromanches zijn komen we bij een belvedère ofwel uitzichtpunt. De parkeerplaats kost voor de camper 4 € en dan mag je er ook overnachten. We vinden het niet zo’n mooie plek ook al is het uitzicht schitterend.

We rijden dan ook door naar het dorp. Op Campercontact hadden we al gelezen dat de camperplaats in het dorp erg druk is en dat het krappe plaatsen zijn, daarom gaan we direct naar de camping. We zien vanaf de camping de camperplaatsen en het is inderdaad erg druk. We installeren de camper op de camping met toebehoren.
De oude pontons liggen er nog steeds.

We willen nu dan wel de zee zien met daarin de pontons ofwel de Phoenix-caissons die tijdens de invasie tot zinken zijn gebracht om zo een kunstmatige haven ofwel Mulberryhaven te creëren.
We lopen via een zijuitgang de camping af het dorp in. Het dorp is vrij toeristisch met veel restaurantjes en souvenirwinkels.

Het is er gezellig druk. We krijgen al snel zicht op zee. Het is hoog water en we zien maar kleine stukjes van de pontons boven het water uitsteken. Hier moeten we dus terug komen bij laag water.

We lopen door en gaan te voet terug naar het uitzichtpunt waar we zojuist met de camper langsgereden zijn. Het is een hele klim, onderweg komen we langs een enorme tank. Marc maakt foto’s. Op het uitzichtpunt maakt Marc een panoramafoto. We lopen weer terug naar de camping.
Een van de grootste die op het strand is gebleven.

We eten het laatste stuk stokbrood van vanmorgen op en gaan wat relaxen. Om 15.30 uur lopen we terug naar zee. We verwachten dat het nu wel eb zal zijn zodat we meer van de pontons kunnen zien en zelf het strand op kunnen lopen.

De dichts bijzijnde pontons liggen al grotendeels boven water. We lopen het strand op en kunnen zo bij de pontons komen. We lopen tot aan de waterlijn. Hier zijn minder garnalenvissers dan in het vorige dorp. We lopen op het gemak weer terug naar de camper, spoelen onze benen af en lopen weer terug naar het dorp om uit eten te gaan.

Het weer is perfect en de temperatuur ook, we gaan lekker op het terras zitten. Marc kiest voor mosselen, ik voor een pizza want iets anders zonder vis of vlees is in dit dorp niet te vinden.
Langzaam komen ze droog te liggen.

Overigens hebben ze bijna nergens in Frankrijk een behoorlijk vegamenu.
Terug bij de camper genieten we onder luifel na van de mooie dag.

Rond 16:00 uur ligt er al een groot stuk droog.