Marokko Koningssteden 2008
Vrijdag 15 feb 2008
Amsterdam - Beni Mellal

Zonnig

Ook mooi met de camper naar Marokko

Rond de klok van 7.00 uur worden we wakker. We hebben vannacht bij pa en ma geslapen.

Pa en ma zijn al wakker en zitten te ontbijten als we beneden komen. Vandaag begint onze rondreis naar de Koningsteden van Marokko. Ik ga met mama en mijn zus Geranda naar Marokko. De mannen blijven thuis.

Rond de klok van 9.30 uur brengen papa en Marc ons naar Alexander. We nemen de trein van 10.00 richting Centraal. Op Centraal maken we een overstap naar de trein naar Amsterdam Schiphol. De trein zit vol en we installeren ons op het balkon en gaan op onze koffers zitten. Zo de eerste kilometers naar de Koningssteden zitten erop.

Wachten

Precies zoals gepland komen we om 11:17 uur aan op het station van Schiphol, koffers op de roltrap en naar boven. We kunnen bij Balie 1 direct inchecken. We krijgen drie stoelen naast elkaar. Bij de 1e douanepost schuiven achteraan in de rij. Als we aan de beurt zijn blijkt dat we bij de verkeerde douanepost staan. Oeps, we wurmen ons door de rij terug. Op naar de volgende douanepost. Hier zijn we aan het goede adres. Na een korte blik op onze paspoorten kunnen we doorlopen.

Wachten op de trein naar Schiphol.

Voordat we kunnen boarden lopen we wat rond bij de taxfree artikelen. Mama koopt een luchtje voor pa en Geranda koopt een grote fles Victor en Rolf voor zichzelf.

Even voor 14.00 uur lopen we richting de gate. Het is nog niet druk. Als we aan de beurt zijn moet alles uit, schoenen, jas en riem. Alles in orde! Om 15.45 uur gaan we de lucht in met de boeing 737 800. Het is mooi weer dus we hebben prachtig uitzicht.

Bij aankomst in Marokko duurt het even voordat we door de douane zijn. We hopen dat dit geen maatstaaf wordt voor de rest van onze vakantie want echt vriendelijk was de meneer van de douane niet. Bij de kofferband duurt het lang voordat onze koffers er zijn. Maar dan eindelijk is alles er en kunnen we op zoek naar de reisleidster van Kras.

We zien al gauw een dame met het bordje van Kras zwaaien. Ze stelt zich voor als Anna. Het is een krasse dame die ons direct de weg wijst naar de bus. Onze buschauffeur Mustafa en zijn hulp Hakkiem nemen onze koffers over en wij nemen plaats in de bus. Als we er alle 32 zijn gaan we van start.

De reis van vanavond brengt ons naar Beni Mellal. Anna legt ons direct veel uit over wat ons te wachten staat en wat de gewoontes zijn in Marokko. Allemaal zeer nuttige informatie ! Tijdens de rit de stad uit, zien we hoe druk het verkeer hier in Marrakech is.

Even rust.
Even lekker op het terras.

Overal auto's en brommers. Veel getoeter. We rijden langs de oude stadsmuur uit 1200 na Chr. Langzaam wordt het donker en zien we hier en daar nog wat winkeltjes langs de weg. Om 20.00 uur maken we sap/plas stop bij een wegrestaurant. Hier kunnen we naar het toilet en in de shop kunnen we verse jus d'orange bestellen. Volgens Anna goed te vertrouwen en niet aangemaakt met leidingwater (daar kunnen wij nederlanders niet zo goed tegen).

Na de stop rijden we nog een uur door naar Beni Mellal. We worden nu toch echt een beetje moe en zijn al grotendeels over de honger heen. Om 22.00 uur komen we aan bij Hotel Chems. Het diner is klaar dus na een korte sanitaire stop op onze kamer (Anna heeft een 3 persoonskamer geregeld!) gaan we direct aan tafel. Het eten is goed maar we hebben niet zoveel honger meer. Het toetje, een heerlijke citroen taart, gaat er nog wel in.

Anna meld ons dat we morgen om 7.00 uur gewekt worden, 7.30 uur ontbijten en om 8.30 uur gaat de bus op pad. We gaan daarom direct na het taartje naar boven en snel naar bed.